Nk.pl na sprzedaż

Prawdę powiedziawszy po przeczytaniu tej informacji spadłem z krzesła. Internet będzie pewnie huczeć teraz od różnych spekulacji. Ja więc jako jeden z pierwszych rzucę kamieniem :)

Jako pierwszy taką informację podał chyba TechCrunch i ujawnił rzekomą cenę 130’000’000 euro za portal z 13’000’000 użytkownikami. To wychodzi średnio 10 euro za użytkownika, czyli każdy z nas (zarejestrowanych w portalu) jest warty 40 zł :) Trochę mało nas cenią, choć końcowa sumka 130mln jest już niemała i wg. mnie znacznie przesadzona.

Przypominam, że właścicielem portalu nk.pl jest firma Nasza Klasa, która powstała w 2007 roku. W październiku 2007 r. 20 proc. udziałów w firmie nabył niemiecki fundusz European Founders należący do braci Samwer. W styczniu 2008 właścicielem 70 proc. udziałów w spółce stał się estoński Forticom. Z kolei w 2010 roku udziały Forticomu przejął cypryjski Excolimp, spółka prowadzona przez wcześniejszych współudziałowców Forticomu i jednocześnie twórców serwisów społecznościowych na Litwie i Łotwie (one.lt i one.lv).  Więc tak naprawdę właścicielami (jak to zwykle jest ze wszystkim co opłacalne w Polsce) są Polacy „z krwi i kości” :)

Od razu nasunęło mi się pytanie – dlaczego sprzedają taki portal? Reklam na nim nie brakuje, więc raczej przychody z reklam mają. Dodatkowo ludzie masowo kupują eurogąbki (właśnie – 130mln euro to ile eurogąbek? :D). Ostatnio (20 lipca 2009) kupili przecież domenę nk.pl, która rok musiała i tak leżeć zanim stała się oficjalnym adresem (22 czerwiec 2010) zmieniając całkowicie wygląd portalu. Więc wydaję mi się, że interes się kręci.

Chyba największą bolączką dla naszej-klasy jest Facebook, który cały czas zyskuje kosztem NK. Ja też usunąłem konto na NK i przeniosłem się na FB jakiś czas temu. 20% na­szych ro­da­ków, a jed­no­cze­śnie 2/3 użyt­kow­ni­ków NK.pl jest już na Fa­ce­bo­oku. Liczba ta stale ro­śnie. Ostat­nie wy­niki ba­dań Me­ga­pa­nelu po­ka­zują wzrost za­in­te­re­so­wa­nia Fa­ce­bookiem w na­szym kraju. W sierp­niu Fa­ce­bo­okowi przy­było 860 ty­sięcy użyt­kow­ni­ków z Polski. Myślę, że jednak grupa osób 40+ nie przeniesie się na FB. A z kolei na tej grupie chyba nie da się za bardzo „wyżyć”.

Ze względu na spadającą popularność NK, właściciele wyczuli chyba odpowiedni moment na sprzedaż i chcą puścić dalej tego giganta. Czy decyzja jest dobra, to przekonamy się w przeciągu kilku lat, jak rządy obejmie nowy dyktator.

Na koniec kilka ciekawych linków i materiałów związanych z naszą klasą

http://naszaklasa.blox.pl/ – pierwszy i najlepszy blog wyśmiewający się ze zdjęć (a właściwie z autorów zdjęć) umieszczanych w tym portalu.

nk.pl vs. facebook.com – trendy popularności tych serwisów według Google.