Instalacja LPG – prawda i mity

Od przeszło roku jestem szczęśliwym posiadaczem samochodowej instalacji LPG. Pacjentem jest Citroen C3 1.4l 75KM z 2003 roku. Auto z dobrym stosunkiem moc/masa i spalaniem. Idealnie nadaje się do dojazdów do pracy, czy na średniej wielkości zakupy w sklepach.

Autem robię około 1500 km miesięcznie, więc jest to wartość chyba ponad przeciętną krajową. Z racji, że ceny paliw coraz bardziej wpędzały mnie w paliwową melancholie postanowiłem w końcu zmienić ten stan rzeczy, jednocześnie rozprawiając się z powszechnymi mitami odnośnie samochodowych instalacji LPG, ponieważ sam byłem nieprzekonany do gazu. Tak jak inni uważałem, że „gaz to tylko w zapalniczkach”. Teraz chcę innych przekonać, że gaz idealnie nadaje się do samochodu, a opinie o gazie są tylko plotkami.

  1. Czy silnik nadaje się do zagazowania. Podobno niektóre nie tolerują instalacji LPG
    Mit. Generalnie, dopóki silnik nie ma wtrysku bezpośredniego, nie ma przeciwwskazań. Chyba, że jest to jakaś nietypowa konstrukcja silnika. Niektóre silniki z wtryskiem bezpośrednim także są już gazowalne, ale ceny tych instalacji (założenia i serwisowania) są na tyle wysokie, że nie jest to tak naprawdę opłacalne.
  2. Gaz niszczy silnik
    Mit. Dobrze założona i wystroja instalacja nie powoduje żadnych, ale to żadnych skutków ubocznych dla silnika. Problemem jest niestety partactwo niektórych gazowników i uszkodzenie przez to silnika. Tak naprawdę często jeśli silnik spełnia normę spalin EURO3, to po założeniu LPG może wskoczyć w bardziej restrykcyjne EURO4.
  3. Auto spala więcej gazu niż benzyny, więc jest to nieopłacalne.
    Prawda i mit. Ilość spalonego LPG powinna wynosić ok 15-30% więcej niż benzyny ze względu na inną wartość kaloryczną paliw (źródło) i tego się nie przeskoczy. Jeśli jakieś auto pali podobnie (lub mniej) LPG niż PB, to znaczy że instalacja jest nieprawidłowo wystrojona lub założona.
    Na dzień dzisiejszy PB95 kosztuje (średnia krajowa wg. motostat.pl) 5.79 zł, LPG 2.67. Mamy więc różnicę 3.12 zł /litr.
  4. Montaż instalacji LPG jest nieopłacalny
    Mit. Tak jak wyżej napisałem – różnice na litrze paliwa jest 3.12 zł/litr. Nawet jak wliczy się koszty eksploatacji (na 15000 km jest to koszt ~30 zł za komplet dwóch filtrów), to i tak instalacja LPG bardzo szybko się zwraca wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami. Polecam zresztą skorzystać z jakiegoś kalkulatora instalacji LPG, jest ich wiele w sieci. Ja polecam ten na gazeo.pl.
  5. Osiągi samochodu na LPG są gorsze niż na PB
    Mit. W przypadku założenia poprawnej instalacji nie ma takich problemów. Czasem nawet okazuje się, że na gazie auto jest mocniejsze niż na benzynie. Wszystko sprowadza się do poprawnego wystrojenia instalacji i ułożenia mapy gazowej jak najbardziej idealnie w stosunku do mapy benzynowej.
  6. Po jakim czasie samochód przełącza się na gaz?
    Mit. Dużo zależy od silnika i jego prędkości nagrzewania. Załóżmy, że temperatura przełączenia wynosi 30 stopni Celsjusza, a temperatura powietrza jest w okolicy 0 stopni Celsjusza. Przy takich założeniach można przyjąć, że samochód przełączy się na paliwo alternatywne w ciągu kilkuset metrów.
  7. Pewnie będzie szarpać przy przełączaniu na LPG?
    Mit. Nic nie będzie szarpać jeśli instalacja jest (powtórzę się)… prawidłowo zamontowana i wyregulowana. Ktoś mógłby bez naszej wiedzy przełączać PB>LPG i LPG>PB i nie powinniśmy tego odczuwać. Tak samo podczas jazdy – jeśli podczas jazdy (np. wyprzedzania) auto przełączy się na PB (bo gaz się akurat skończy), to nie odczujesz tego i nie będzie to niebezpieczne dla Ciebie, ani dla innych uczestników ruchu.
  8. Po założeniu LPG trzeba stosować specjalne i drogie części
    Mit. Stosujemy te same świece i olej silnikowy jakie do tej pory stosowaliśmy. Nic pod tym względem się nie zmienia.
  9. Starsze auto z dużym przebiegiem nie wytrzyma założenia instalacji LPG
    Mit. Sprawny i dobrze zaprojektowany silnik spalinowy przejeździ ok 500 tyś kilometrów do pierwszego remontu. LPG nie skraca żywności silnika. Jeśli już, to są to raczej różnice rzędu 2 mln kilometrów na benzynie i 1.9 mln km na gazie. Związane jest to z małą różnicą energii traconej na ciepło. LPG spala się w trochę wyższej temperaturze. W Citroenie zakładałem LPG przy przebiegu ~96k, teraz na LPG zrobiłem już 20k i nie ma żadnych tego negatywnych skutków.

Mimo tego, że byłem negatywnie nastawiony do LPG, teraz jestem wielkim zwolennikiem. Miesięcznie oszczędzam ponad 170 zł. Instalacja zwróciła mi się po ~10 miesiącach.

Gdzie w takim razie najlepiej założyć instalację LPG, aby była „poprawnie założona i wystrojona”? Dobrym rozwiązaniem są Partnerskie Warsztaty STAG rozmieszczone w całej Polsce. Nie warto na pewno zakładać LPG „u Zienka za rogiem”, bo „mamy blisko, więc po co jeździć dalej”. Jeśli nie mam po drodze partnerskich warsztatów stag lub po prostu chcemy porównać ceny i jakość wykonania instalacji to warto udać się na Forum LPG i tam popytać.

  • http://www.kgalat.pl SpeX

    Ja osobiście mocno kibicuję rozwojowi rynku LNG jako paliwo w transporcie.

  • Łukasz

    1500km jako średnia? ja nigdzie nie jeżdżę a 30 tys rocznie robię;p