Podstawy SEO – Jak rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem

seo_iconO tym, że pozycjonowanie jest ważne pisałem w moim poprzednim artykule. Chciałbym teraz nieco przybliżyć Wam te zagadnienie – opowiedzieć od czego zacząć, co się liczy i jak pozycjonować tak na dobry początek.

Zacznijmy od metatagów. Znajdują się one w kodzie HTML/XHTML w sekcji <head> – a bynajmniej powinny tam się znajdować. Zakładam, że czytelnik ma jakiekolwiek pojęcie o XHTML-u. Zacząć jednak należy od <title>. Każda podstrona powinna mieć swój tytuł. Musi być on unikatowy i rozpoczynać się najlepiej od frazy/fraz – które mamy zamiar pozycjonować. Przykład źle ułożonego tytułu:

Jakastamstrona.net – Najlepsza strona w necie o czymstam

Kogoś, kto szuka pewnych danych w internecie nie obchodzi jaka to strona. Ważna dla odbiorcy jest jej zawartość. Osoby szukające w wyszukiwarkach i ogólnie użytkownicy internetu to ludzie niecierpliwi. tytuł czytamy zwykle do trzeciego słowa – opis maksymalnie do 6-7. To dlatego tak ważne jest, aby dać do zrozumienia osobie przeglądającej zasoby internetowe, co mu oferujemy, czym się zajmujemy, przy okazji nie zapominając o SEO. Dobrze ułożony tytuł będzie wyglądać więc raczej w ten sposób (wybaczcie że posłużę się przykładem):

Systemy kanalizacyjne, montaż i obsługa – Kanaliz123asd.net

Może nie jest to najlepszy tytuł, ale chcę zwrócić tylko Waszą uwagę na to, że użytkownik czytający go od razu wie jaką firmą jesteśmy i czym się zajmujemy oraz co możemy mu zaoferować. Opis strony (meta description) powinien nie zawierać więcej niż 200 znaków, być nasycony (ale nie przesycony) słowami kluczowymi (tymi, które pozycjonujemy) i mówić już na wstępie, co mamy do zaoferowania etc. Dla powyższego przykładu dobrym opisem będzie:

Specjalizujemy się z montażu rur wysokociśnieniowych, systemów grzewczych oraz kanalizacyjnych. Darmowe rozeznanie specjalistyczne w obrębie kanalizacji.

Jeśli ktoś się zna na tym to pewnie zauważy, że nie ma czegoś takiego jak rury wysokociśnieniowe (chyba). Chodzi o sam fakt nasycenia sowami kluczowymi. Klient wszak może szukać takich rur, montażu takich rur, a może rozeznania dla systemu kanalizacyjnego. Kombinacje tych fraz mogą wyświetlić mu właśnie naszą stronę.

Umieszczajmy także słowa kluczowe w nagłówkach (<h1> itp.). Takie nagłówki są jakby bonusem. Tak samo pogrubienie i podkreślenie jednak nie przez b oraz u – tylko strong i em. Pogrubiajmy jeśli musimy w granicach rozsądku, warto aby pogrubione zostały wtedy frazy, na które się pozycjonujemy.

Meta keywords pomijamy – można ja wypełnić ale największe wyszukiwarki totalnie je olewają. Można je uzupełnić o sowa kluczowe po prostu.

Kolejnym aspektem SEO jest kwestia linków. SEO w pewnej mierze polega na ich zdobywaniu. Staramy się zdobywać jak najwięcej wartościowych linków do nas, z innych stron. Staramy się także, aby za wiele linków nie wychodziło od nas, bo cala moc linka umieszczonego u nas, rozkłada się wtedy na wszystkie te linki. Należy mieć na uwadze zle sąsiedztwo. Nie linkujmy do stron farmaceutycznych (farmaceutyki), kasyn i stron erotycznych (o porno już nie wspominając) – jeśli już musicie używajcie w linkach tagu rel=”nofollow”. Jeśli zdobywamy linki do siebie to możemy to zrobić na kilka sposobów:

1. Katalogowanie – proces polegający na systematycznym dodawaniu naszej strony do katalogów różnych typów. Ich spis znajdziecie np. tutaj. Katalogi Qlweb mają najmniejszą moc. Najwyższą zaś wszelkie artykuły na blogach WordPress, Mocnelinki, Scuttle (o ile jest to blog – trudno powiedzieć) oraz wszelkich niezależnych witrynach z artykułami.

2. Kupno linku – Można takie linki kupić na forach czy np. na allegro albo pytając prywatnie właściciela danej strony.

3. Wymiana linkiem – Wymieniamy się buttonem lub linkiem z daną stroną. Należy zawsze pamiętać, aby strona z wymiany była powiązana tematycznie z naszą – w miarę możliwości.

Należy uważać na strony napisane w technologii Flash, JavaScript czy Java. Takie stronki mogą być źle indeksowane przez roboty sieciowe – lub nie indeksowane wcale. Można także skorzystać z SWL (System wymiany linków) – jednak google ostatnio niechętnie na nie patrzy. Są dobre na chwilkę aby „dopalić” się jakimiś linkami i skoczyć w google. Odradzam poleganie na nich całkowicie – jest to raczej bonus.

Starajmy się także, aby strona przeszła pomyślnie Walidację xHTML. To także jest dobra praktyka, a w dodatku dobrze napisana strona jest przyjazna wyszukiwarkom oraz robotom sieciowym.

W pozycjonowaniu należy wyrzekać się Black Hat Seo czyli technik spamerskich.

Pamiętajmy przede wszystkim:

Strona jest dla jej użytkowników, a drugiej kolejności zadbajmy o jej pozycjonowanie. Strona przesycona słowami kluczowymi itp. jest nieprzyjazna użytkownikom i nawet jeśli będzie wysoko w Google, nikt nie będzie chciał na nią wrócić.

Myślę, że przybliżyłem Wam co nieco podstawy pozycjonowania. Nie są to zagadnienia trudne – nie opisałem ich także dokładnie. Jeśli macie pytania zapraszam do pytania o wszelkie rzeczy związane z SEO w komentarzach.

Lukasz (Prox) Matusik
Blog autora