Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne ?
Pozycjonowanie stron internetowych to technika znana także pod skrótem SEO (Search Engine Optimalization). SEO to dziedzina promocji stron internetowych, polegająca na wynoszeniu danej strony jak najwyżej w danych wyszukiwarkach, na zapytania o daną frazę. Przykładowo dla osiągnięcia wyższej ilości odwiedzin strony o grach komputerowych, staramy się, aby nasza strona na wyszukanie frazy „gry komputerowe” była jak najwyżej w liście wyników wyszukiwania (SERP).
Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i jeśli komuś zależy na wynikach, musi uzbroić się w cierpliwość. Nie jest to zagadnienie łatwe a wykorzystywanie nabytych technik wiąże się z codziennym dokształcaniem, czytaniem artykułów, for internetowych poświęconych tej tematyce, jak także śledzeniem swojej pozycji w wyszukiwarkach. Nie będę ściemniał, że jest to rzeczą prostą. Ba ! Jest to sztuka bardzo trudna, jednak dająca ogromne korzyści.
Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne ? Dlaczego w ogóle warto się za nie zabrać ? Czy nie lepiej kupić reklamę na znanej stronie lub mailing ? Na te pytania postaram się odpowiedzieć jak najlepiej potrafię. Mam pewną widzę na te temat, którą w pewnym stopniu już spożytkowałem. Moja gra jest w pierwszej szóstce wyników w google na frazę ogame, trzecia na frazę ugamela i pierwsza na kombinacje słów serwer, polski, ogame, ugamela, prywatny. Nie staram się chwalić, choć mam powody do radości. Chcę tylko zachęcić Was do stosowania pewnych praktyk.
Firmy dość często nie doceniają pozycjonowania. Twierdzą, że wystarczy im reklama na stronach internetowych, w mediach czy na bilbordach. Brak położenia nacisku na SEO powoduje, że marka zanika. Dlaczego tak się dzieje ? Otóż według badań, ludzie w dużej mierze markę rozpoznają w sieci.
Drugim argumentem jest ruch na stronie. Jeśli szukasz czegoś w internecie to jak dążysz do znalezienia tego, czego potrzebujesz ? Najprawdopodobniej skorzystasz z wyszukiwarki internetowej a jeszcze bardziej prawdopodobne jest to, że z Google. Uwierz mi, ale większość internautów w ten sposób odnajduje informacje. Wielu z nich blokuje reklamy np. Adblockiem. A szukając pewnej informacji, będą szukać w „szukajce”. Na podstawie własnej witryny, stwierdzić mogę, że 70-80% nowych odwiedzających przychodzi do mnie z Google. Pomyślcie teraz przez momencik, forma, która nie liczy się w wyszukiwarkach i jest w tyle a ma 100 tys. odwiedzin miesięcznie. Jeśli dojdzie do pierwszej piątki w google na pewne frazy powiązane z jej działalnością, może zyskać około 100 tysięcy nowych odwiedzających !]
Badania wykazały także, że różnica klikalności w wynikach google między pierwszym a drugim wynikiem, to 20% ! Więc jeśli przyjmiemy, że 100% klikalności przypada na 1 wynik, to trzeci wynik dostaje 64% ruchu. Druga strona wyników praktycznie się nie liczy, a jeśli wypadasz poza nią to tak, jakby w wyszukiwarce Cię nie było (na daną frazę). Pięcie się do góry to długotrwały proces, obfitujący we wzloty i upadki.
SEO to codzienne śledzenie nowości pozycjonerskich. Codzienne testy na forach, artykuły na znanych blogach czy wywiady z Matem Cuttsem z siedziby Google to codzienność pozycjonera. Nie należy się zniechęcać. Wyniki mogą być na prawdę zadziwiające i bardzo satysfakcjonujące. Niezbędna jest jednak wiedza. Do jej zdobywania posłużą nam książki takie jak „Biblia SEO”, fora internetowe np. Forum PiO oraz artykuły na blogach. Warto także samemu testować swoje zmiany.
Dziękuję serdecznie za dotarcie do końca tego wstępu dotyczącego SEO. Mam nadzieję, że tekst ten choć trochę Was zmobilizował do pozycjonowania własnej witryny. W najbliższym czasie postaram się wyskrobać co nieco rad dla początkujących.
Dziękuję za cierpliwość i pozdrawiam czytelników,
Łukasz (Prox) Matusik – http://prox.progamela.net/